DE ELEMENTEN VAN AMI JONGERENHULP

Onze visie is ontstaan door een combinatie van 10 jaar werk in verschillende instellingen/inrichtingen tezamen met 10 jaar ervaring in het begeleiden van adventure activiteiten met de meest uitéénlopende groepen.
Door deze ervaringen te koppelen met onze eigen levenslessen zien we nu dingen gebeuren met mensen waarvan we in de inrichtingen alleen maar durfden te hopen. Juist door mensen niet op te sluiten maar mee naar buiten te nemen wordt er al een proces op gang gebracht. Waar de aandacht binnen de meeste inrichtingen vooral uitgaat naar de problematiek denken wij dat het vooral belangrijk is de focus te leggen op talenten, mogelijkheden en oplossingen. Hierbij blijft het natuurlijk wel belangrijk dat het verleden een plaats krijgt.

Natuurbeleving en respect; back to basic

Voor de hedendaagse jeugd is het niet meer zo vanzelfsprekend om veel buiten te zijn, in de bossen te struinen of te voetballen op straat.
Veel jongeren zitten steeds meer achter de computer en leven bijna in een virtuele wereld.
Daardoor zijn we vergeten wat de natuur met je kan doen als je er even bij stilstaat.
Tijdens het verblijf is men onafgebroken omringd door natuur; we maken er prachtige tochten, we verbouwen onze eigen groenten in de moestuin en koken op een ouderwets houtvuur kookstel. We recyclen ons afval en verwerken het tot compost voor de moestuin.

Ook het werken met onze dieren leert ons meer dan je in eerste instantie zou denken, als je er goed naar gaat kijken.
We beleven we avonturen op land, water, hoogte en in ondergrondse gangen, en gaan daar een hoop van leren.
"Hoe is die grot of rivier daar ooit ontstaan, wat is dat voor roofvogel die vlak boven ons vliegt?"
Vroeg of laat komt deze verbazing en bewondering opzetten, en dan zijn we op de goede weg! Ineens voelt het niet meer zo normaal om je blikje op straat te werpen......

RESPECT VOOR ALLES DAT LEEFT; IEDEREEN WIL MET RESPECT BEHANDELD WORDEN, ONGEACHT LEEFTIJD, AFKOMST, VERLEDEN EN PRESTATIES!!!

Ervaringsleren; avontuurlijke uitdagingen & grenzen verleggen

Voorbeeld; je staat bovenop een berg van 35 meter hoog, beneden je stroomt de rivier. Je draagt een bergsport gordel en je begeleider heeft je vast aan een touw. Stapje voor stapje moet jij nu naar achteren gaan lopen en via die steile wand naar beneden.
In eerste instantie denk je dit nooit te gaan doen, je kunt het niet, durft het niet en hebt nog 4 andere redenen om het niet te gaan doen.
Uiteindelijk, omdat je niet opgaf, omdat anderen je steunen en samen met jou bang te zijn doe je het dan toch.

Als je beneden staat giert de adrenaline door je lijf en neem je apetrots je applaus in ontvangst.

Je dacht; dat kan ik nooit.
Je hebt het toch gedaan.
Je hebt ervaren dat als je vertrouwen hebt in jezelf en toch doorzet ondanks je angst dat het toch kan lukken. Dat is een fijn gevoel!
Dat is ervaringsleren.

Door meer van dit soort ervaringen op te doen, hierover te praten en deze ervaringen te vertalen naar je leven thuis kom je tot inzichten die jouw leven een stukje makkelijker kunnen maken.

Bovenstaand voorbeeld kun je vertalen naar een voorbeeld op de rivier, in de grot met ondergrondse gangen, of als je uitgeput met je rugzak en natte voeten langs de rivier loopt....en verdwaald bent misschien.

Verantwoordelijkheid nemen; uitvoeren van taken

Luilekkerland bestaat niet. In het echte leven liggen er allerlei taken op je te wachten dus hier ook, met als doel tot inzicht te komen van het belang van verantwoordelijkheid nemen in eigen gedrag, leven, toekomst.
De meest uiteenlopende taken worden samen of zelfstandig uitgevoerd

  • De houtstapel verzorgen om de kachel brandende te houden en te kunnen koken.
  • Verzorging van de dieren en de moestuin.
  • Schoonhouden en onderhouden van de herberg en het terrein er omheen.
  • Helpen met het bereiden van de maaltijden.
  • Werken aan de opdrachten die je krijgt (of misschien van school mee hebt)
  • Werken aan jezelf en je toekomst!

Gestructureerde dagindeling

Gestructureerd maar niet vastgeroest.
Structuur is noodzakelijk om houvast te geven, een kader waar je vanuit kunt gaan en wat duidelijk is; 8.00 opstaan, 9.00 aan het werk etc.
Structuur star vasthouden wanneer het beter is om een verandering toe te passen is zinloos en niet in het belang van de hulpvrager. Daar doen we dan ook niet aan. "Het leven is wat je gebeurd, terwijl je andere plannen maakt" is dan ook niet voor niets een veelgebruikte uitspraak.

Samenwerken; ondersteuning geven en ontvangen

Samenwerking staat centraal bij dit verblijf

  • AMI werkt samen met de jongeren en hun omgeving om voor iedereen de juiste aanpak te zoeken, met activiteiten en taken die stimuleren tot het verkrijgen van inzichten.
  • De jongeren werken samen in een groep waar iedereen zijn eigen verantwoordelijkheden moet nemen om het zo comfortabel mogelijk te maken voor zichzelf. Zij ondersteunen elkaar ieder naar zijn eigen mogelijkheden.
  • De omgeving (ouders, verzorgers, voogd etc) werkt samen met AMI en de jongere om samen weer vooruit te kunnen.
    Bij een langer verblijf werken we stap voor stap naar de volgende situatie.

Van een neerwaartse spiraal kun je nu een opwaartse spiraal maken.
Iedereen heeft naar vermogen zijn of haar eigen aandeel in de begeleiding van
andere jongeren.

Uiting (leren) geven aan gevoelens en gedachten

individueel, in de groep, door sport en creatief.

Jezelf kunnen uiten is niet altijd even makkelijk en wordt niet iedereen geleerd. Het is wel noodzakelijk je te uiten om een oplossing te vinden voor je problemen. Ook hierin gaan we samen op zoek naar een manier voor jou die prettig voelt om je mee te uiten. Dat kan zijn een gesprekje tijdens een wandeling of tijdens het werken in de tuin, of misschien kun je wat agressie kwijt in sport.
Anderen kunnen hun verdriet beter opschrijven of tekenen dan vertellen, voor iedereen is er een manier die bij je past. Je moet hem alleen weten te vinden.
Wij helpen je daarbij. Situaties die je moeilijk vind gaan we oefenen.
Zo wordt de wereld steeds een stukje minder bedreigend en ben je straks weer klaar om sterker terug te gaan naar de maatschappij.
Iedereen krijgt een persoonlijk begeleider. Hiermee ga je kijken wat we gaan doen de komende periode en hoe we dat het beste aan kunnen pakken samen. Met hem of haar kijk je op gezette tijden naar je eigen vooruitgang en kun je terecht met je vragen of verhaal.
De groepsgesprekken worden waar mogelijk informeel gehouden, en gaan over onderwerpen die herkenbaar zijn. Veel jongeren lopen met dezelfde thema's, en het delen van deze ervaringen kan helpen dingen in te zien en er anders naar te leren kijken. Ook kunnen de groepsgesprekken gaan over de dagelijkse gang van zaken. Bij voorkeur worden de onderwerpen door de groep zelf bepaald.